OtaMuhunYhteyttä

helistiina@outlook.com

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Mitä vuosi 2017 opetti mulle?

1. Jos olen vihainen, kiukkuinen, rikki tai loukkaantunut älä aloita sanasotaa illalla juuri enne nukkumaanmenoa. Nuku yön yli ja aloita sanasota vasta aamulla jos se tuntuu vielä tarpeelliselta. Mä luotan mun ystävään Estheriin todella paljon, ja ollaan tällähetkellä kuin parhaita kavereita, vaikka ollaankin täysin eri maissa ja eri kellonajalla. Hänestä tuli mulle kuitenkin niin läheinen ystävä, että kaikki huolet, murheet ja mietteet menee aina hänen kauttaan. Tässä melkein vuoden ystävyyssuhteen aikana ollaankin todettu, että jos mulla on joku vähän timakampi meiliala menoillaan niin mun pitää ensin nukkua yön yli eikä aloittaa sanasotaa siltä istumalta. Tää on ollut mulle todella toimiva ja avulias huomata!
Jos mä en itse sitä siinä hetkellä tajua, niin Esther yleensä mut patistaa unille ennenkun aloitan mun sanallisen maailmansodan mistä ikinä kenenkin kanssa oli kyse. Väsyneenä ja kiihtyneenä mä en todellakaan vaan tee niitä kirkkaimpia päätöksiä, vaikka usein siinä hetkessä luulenkin.

2. Kaikki tekee virheitä. Se, että yks sun ympärillä olevista ihmisistä on tehny virheitä, ei tarkota että kaikki tekis sitä samaa virhettä uudestaan ja uudestaan. Mun piti vaan oppia olemaan tarkkana ja tulkita ihmisiä oikein. Jos sä rupeat tulkitsemaan ympärilläs olevia ihmisiä, niin kyllä sen aika nopeasti huomaa ketkä on oikeesti sun kanssa. Ketkä jaksaa odottaa sekä sanoilla ja teioilla näyttää että ovat siinä vieressä. Jos se toinen henkilö ei kuuntele sua, tai hakee vain kokoajan omaa etuaan... Giiiiirl that's not okay.

3. "Ajatuksen tasolla" ei riitä. Tän kolmannen (MOI ÄITI) oon tiedostanut ja mulle on sitä toitotettu niin kauan kun jaksan muistaa. Erityisesti Suomessa asuessa joko vanhempien luona tai asuessa yksin. Mun muisti on todella huono, kyllä tiedetään tiedetään. Mutta noteerasinko mä sitä itse mitenkään, EN. Se on nyt tänävuonna muuttunut. Kun asuu vieraassa perheessä ja työskentelee heille (ja pitää huolta heidän tärkeimmistään, eli lapsista) ei halua tehdä virheitä. Haluaa ansaita luottamuksen ja pitää sen yllä. Ja mä en todellakaan muista mitään jos se ei ole mulla ylhäällä.
Mun omat jutut mulla on ylhäällä mun paperikalenterissa mun huoneen pöydällä (suomeksi, joten ei pelkoa että muut tulisi urkkimaan) ja kaikki työhön liittyvät muistettavat on huutamassa mulle puhelimen kalenterissa. Myös mun hostpojat oon opettanut laittamaan asioita puhelimen kalenteriin ylös koska vuosien kokemuksella tiedän että se toimii mulle.

2 kommenttia:

  1. Yes,olen tyytyväinen / otettu ... vuosien ohjeistaminen ei ole mennyt hukkaan ....sen olet ottanut nyt käyttöön. Kiitos !

    VastaaPoista