OtaMuhunYhteyttä

helistiina@outlook.com

keskiviikko 8. maaliskuuta 2017

Mikä on Au Pair

" Au Pair tarkoittaa henkilöä, joka asuu ulkomailla perheessä hoitaen perheen lapsia ja tehden kotitöitä. 
Au pairin edut vaihtelevat riippuen siitä, millaista työsuoritusta häneltä odotetaan. Hänellä on yleensä oma huone, hän ruokailee perheen kanssa ja lisäksi hän saa taskurahaa ja mahdollisesti muita työn kautta tulevia etuja esimerkiksi auton käyttöönsä. Au pairit ovat tyypillisesti nuoria naisia. Au paireiksi lähteviltä odotetaan kattavaa lastenhoitokokemusta, usein vaaditaan suosituksia kahdesta eri perheestä (ei sukulaisia). Au paireilta voidaan myös vaatia tai toivoa savuttomuutta, ajokorttia tai naimattomuutta. "
WIKIPEDIA

Usein mä päädyn sanomaan, että oon nanny hostperheessä, koska se on vaan paljon helpompaa muiden ymmärtää.


Viisi usimmiten kysyttyä kysymystä:

1) eikö oo epämukavaa asua ulkomailla, vieraassa perheessä ja vieraalla kielellä? Miten ees pystyt puhumaan englantia noin hyvin, jos se ei oo sun äidinkieli? Ja eikö lapset oo ärsyttäviä koskaan sun mielestä?
Joo, no kaikkeen tottuu. Ennen tänne tulemista kävin sellasta työskentelyä mun pään sisällä ja totuttelin ajatukseen, että tuun elämään taas osana perhettä. Ja kun sen ties alusta asti, niin miten se vois tulla emää yllätyksenä, haloo
Ja jenkithän ei tosissaan puhu tai harvemmin ees opiskelee mitään muita kieliä kun englantia, niin tota joo onhan se sillon aika vaikeaa ymmärtää.
Ja kyllä, lapset ärsyttää välillä. Ihan samalla tavalla kun kassajonot ärsyttää, miehet ärsyttää, menkat ärsyttää, huono sää ärsyttää ja lapset ärsyttää plus moni muu. Se nyt vaan sattuu olemaan mun työtä täällä, niin se on ollut mulla kans ihan tiedostettuna


2) Mikä sai sut tulemaan Pensylvaniaan ja Pittsburgiin nimenomaan?
Niin siis osavaltiota ja kaupunkiahan ei saanu itse valita, vaan se määräyty ihan hostperheen mukaan, jos siis lähdet AuPair:iksi CulturalCare järjestön kautta.

3) Onko sulla ollenkaan vapaa-aikaa?
Ei, eihän mulla oo.... Ihan pelkästään tulin töitä tänne tekemään. Poistun mun kotoa vaan työajalla kun kuskaan lapsia paikkoihin.
Järki hoi. 
Työtunteja on päivässä max 10h ja viikossa 45h, mut ethän sä sitä voinu tietää. Eihän yleensä töistä muutenkaan ollenkaan oo vapaa-aikaa..

4) Mitä eroa Suomella ja jenkeillä on?
Nämä ihmiset täällä on tosi vahvaan sitä mieltä et jenkit on parasta kaikessa, ja näähän ei hirveesti ulkomaailmasta mitään tiedä. Osaks siitä syystä tykkään selittää heti ekana miten paljon paremmin koulu ja terveydenhoito on siellä järjestetty. Ja usein sanon sitä, että täällä on ihan kiva asua hostperheessä jonkunaikaa, mut ei musta ois tänne muuttamaan?
Kans että suomessa ei oo osavaltioita eikä jokapaikkaan ole drivethru:ta, ja silti pärjätään ihan hyvin.

5) Mitä sä siis teet täällä?
Siis voi hyvää päivää, monta kertaa mun pitää tää tavata.
Mä oon lastenhoitaja, ruuanlaittaja, siivooja, opettaja, uber, kalenteri, wikipedia ja aivot. Siitä suurimmaks osaks mun työnkuva koostuu.




3 kommenttia:

  1. Miksi edes teet tällaista kirjoitusta, jos et pysty vastaamaan kysymyksiin asiallisesti? Epäasiallisilla vastauksilla ainoastaan häpäiset kysyjää.

    AA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luetaas teksti uudestaan läpi maalaisjärjen kanssa ja huomaathan sarkastisuuteni. Ei kato kaikkea tarvi ottaa niin vakavasti :)
      Rentoa illanjatkoa Suomeen <3

      Poista
  2. Olen kyllä ymmärtänyt tekstin, mutta oletko sinä ymmärtänyt sen miten juuri sarkastisuutesi voi olla loukkaavaa? Rapsakkaa iltapäivää myös sinne lätäkön taa :)

    VastaaPoista